پاسخ به یک اشکال در باره آیه حجاب

اشکال:

در اسلام خطاب آیات حجاب در قرآن به مومنات است نه مسلمات .

شما یک آیه در قرآن کریم پیدا نمی کنید که خطاب حجاب به زنان مسلمان باشد .

تفاوت مومن و مسلمان هم در آیه ۱۹ سوره حجرات آمده است.

بنابراين استناد شرعی به حکم حجاب از لحاظ شخص بنده باطل است .

مگر آنکه آن را جزو قوانین حکومت ( که هست بدانیم )

 

پاسخ:

اولا: سوره حجرات ۱۸ آیه دارد و گویا مقصود این شخص آیه ۱۴ است که به افرادی که ادعای ایمان دارند فرمود «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ».

در این آیه فرق مؤمن و مسلمان بیان نشد بلکه به بادیه نشینان فرمود شما از ترس تسلیم شدید (استسلمنا) [ر.ک» تفاسیر] و الا اسلام واقعی همان ایمان واقعی است چون مسلمان وافعی در برابر خدا و پیامبر تسلیم است و چنین کسی مؤمن واقعی است و در هیچ آیه ای نیامده (یا أیها المسلمون) چون هر مسلمانی بر اساس ظاهر حگم مؤمن را داشته و دارد.

ثانیا: مؤمن و مؤمنون در قرآن هنگام بیان احکام بر همه مسلمانان استعمال شده است مثل:

  1. ۱. (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً) [آل عمران: ۱۶۴)
  2. ۲. (أَنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنينَ) [آل عمران: ۱۷۱].
  3. ۳. (لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ في‏ سَبيلِ اللَّه‏) [نساء: ۹۵].
  4. ۴. (إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ كِتاباً مَوْقُوتا) [نساء: ۱۰۲].
  5. ۵. (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتال‏) [انعام: ۶۵].
  6. ۶. (وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنين‏) [شعراء: ۱۱۴].
  7. ۷. (النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏) [احزاب: ۶].
  8. ۸. (وَ الَّذينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبيناً) [احزاب: ۵۸].
  9. ۹. (وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى‏ أَهْلِهِ) [نساء ۹۲].
  10. ۱۰. (ْوَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنين‏) [حجر:۸۸].
  11. ۱۱. (قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ) [نور: ۳۰].

حالا در آیه شماره ۱ منت بر دیگر مسلمانان نیست؟!

در آیه شماره ۲ خدا اجر مسلمانان را ضایع میکند؟

در آیه ۳ آیا میشود مؤمن واقعی فرمان پیامبر (ص) را اطاعت نگند و به جنگ نرود یا مقصود از مؤمن مسلمان است؟

در آیه ۴ نماز بر مسلمانان واجب نیست؟!

در آیه شماره ۵ تشویق به جنگ فقط به مؤمنان واقعی بود یا به همه مسلمانان؟

در آیه ۶ آیا پیامبر (ص) فقط مؤمنان واقعی را از خود طرد نمی کرد؟!

در آیه ۷ آیا پیامبر (ص) فقط بر مؤمنان واقعی ولایت داشت ا بر همه مسلمانان؟!

در آیه ۸ آیا فقط ازار مؤمنان واقعی حرام است؟!

در آیه ۹ آیه دیه قتل فقط در مورد مقتولی است که مؤمن واقعی باشد؟!

در آیه ۱۰ آیا پیامبر (ص) مامور بود فقط در برابر مؤمنان واقعی تواضع کند؟!

در آیه ۱۱ آیا فقط مؤمنان واقعی باید از چشم چرانی خودداری کنند؟!

و در هر صورت ایمان واقعی در قلب مشخص میشود و فقط خدا مؤمن واقعی را می شناسد و هیچ انسان غیر معصومی نمی تواند ادعا کند که من مژمن واقعی هستم و این فکر که مقصود از مژمن در آیه حجاب فقط زنان مؤمن واقعی باشد، نتیجه اش این است که هر کس در ایمان واقعی خود شک دارد حجاب بر  او واجب نشود و تالی فاسد این سخن تعطیل شدن حکم خدا و لغو بودن صدور آن در همه زمانها می شود و از خدا کار لغو صادر نمی شود.

چنانکه این اشکال در آیات دیگر نیز وجود پیدا می کند مثل دیه قتل ووو

مثلا بعد از فرمان خدا به جنگ علیه مشرکان متجاوز، مسلمانان بگویند (ای پیامبر جنگ بر مؤمنان واقعی واجب شده نه بر ما که مسلمانیم)

و نیز موارد دیگر…